05/30/13


အၾကမ္းဖက္ လက္တဆုတ္စာ ေတြက လစဥ္လိုလို္္ ဘာသာေရး ပဋိပကၡေတြ ဖန္တီးေနတာ တကယ့္ကိုအစီအစဥ္က်က်ပါပဲ။ အရင္က နယ္စပ္အရပ္ မ်က္နွာ အသီးသီးက တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစု အသီးသီးနဲ႔ နွစ္ (၆၀) နွစ္ (၄၀) နွစ္(၂၀) ျပည္တြင္းစစ္ေတြအမွ်င္မျပတ္ေမြးထား ခဲ႔တယ္။ တိုင္းျပည္ကမဲြျပာတယ္။ ျပည္သူက ေျပာင္ေျပာင္ေရာင္ေရာင္မရိွ၊ အေမ်ာ္အျမင္နည္းတဲ႔ စစ္ေခါင္းေဆာင္လက္တဆုတ္ေၾကာင့္ တပ္မေတာ္ဟာျပည္သူ႔ ခ်ဥ္ဖတ္ျဖစ္ခဲ႔တယ္။

တကမၻာလံုးက သီးမခံနိုင္ျပီ ဆိုတဲ႔အခါ ဒီမိုကေရစီနိုင္ငံသစ္ ေထာင္မယ္ လို႔ေၾကြးေၾကာ္္လိုက္တယ္။ နိုင္ငံေရးအေျပာင္းလား ဗ်ဴဟာအေျပာင္းအလဲ လား မရွင္းမလင္းျဖစ္ေနခ်ိန္မွာပဲ ရခိုင္ဘက္မွာ မူစလင္ကို စစ္မ်က္နွာဖြင္႔လိုက္တယ္။ ရခိုင္ျပည္နယ္ဟာ အေနာက္ဘက္ေဒသ ဘာသာေရးခံတပ္ၾကီးလိုျဖစ္ေနတာပါ။ ရခိုင္ တိုင္းရင္းသားေတြဟာ လူမ်ိဳးကဲြ ဘာသာကဲြေတြနဲ႔ ေခတ္၂ေခတ္လံုးေအးအတူပူအမွ်ေနခဲ႔တယ္။ လြတ္လပ္ေရးရျပီးကတည္းက အဲဒီေလာက္ျပင္းထန္တဲ႔ ဘာသာေရး၊ လူမ်ိဳးေရးပဋိပကၡမ်ိဳး မျဖစ္ဘူးဖူး။ ပေဒသရာဇ္ေခတ္ကအစျပဳလို႔ စစ္အာဏာရွင္ေခတ္အထိ ဗမာကိုလိုနီ၀ါဒကိုဆန္႔က်င္ေတာ္လွန္ၾကလို႔
ေၾကြးေၾကာ္ေနတဲ႔ မ်ိဳးခ်စ္ရခိုင္ေတြလည္း ဒီတခါေတာ့ ဗုဒၵသာသနာ အလံေတာ္ေအာက္မွာျမန္မာ့တပ္မေတာ္ၾကီးကို ကယ္တင္ရွင္အျဖစ္ လက္အုပ္ခ်ီ ဂါရ၀ျပဳလိုက္တယ္။
ဦးသိန္းစိန္အစိုးရ ငါးသေလာက္အျပံဳးနဲ႔ ေအာင္ပဲြခံခဲ႔တယ္။

သိပ္မၾကာဖူး၊ မိတၳီလာမွာ ေတာေၾကာင္ေတြလက္ခေမာင္းခတ္ျပတယ္။ မိတၳီလာဟာ အထက္ဗမာျပည္နဲ႔ေအာက္ဗမာျပည္ ရဲ႔ ကုန္စည္ စီးဆင္းရာေျမလတ္ပိုင္းရဲ႔ မဟာဗ်ဴဟာက်တဲ႔ျမိဳ႕။

ေရွးဗမာမင္းေတြေခတ္ကစလို႔ ဒီေန႔အထိ လယ္ယာကိုင္းက်ြန္း သီးနွံ ကုန္စည္ေတြ ကိုအထက္ေအာက္နွစ္ရပ္လံုးဆီ ဒိုင္ခံျဖန္႔ျဖဴးရာ ကုန္သြယ္ေရးျမိဳ႔။ အဲဒီျမိဳ႔ကို ဒီပဲရင္းအၾကမ္းဖက္မႈဆန္ဆန္ အၾကမ္းဖက္ေတြ က စီးနင္းခဲ႔တယ္။ အဲဒီေနာက္ ပဲခူးတိုင္းကို က်ားကြက္ေရႊ႔တယ္။ ျမန္မာျပည္ အလည္ပိုင္းျမိဳ႔တခ်ိဳ႔နဲ႔မႏၱေလးကို ေသြးထိုးစမ္းတယ္။ တနိုင္ငံလံုးက မြတ္စလင္လူမ်ိဳးေတြကို အိပ္မက္ဆိုးေတြမက္ေစတယ္။ဒီၾကားထဲ သာသနာအေရျခံဳ အာဏာရွင္ ေလာက္ေကာင္ေတြ၊ ေဒါက္တိုင္ေတြ ကလည္း ၉၆၉ ဂိုဏ္းေတြဖဲြ႔ျပီးတစခန္းထတယ္။ မီးေလာင္ရာေလပင့္ လုပ္ေပးတယ္။ အနွစ္၆၀ေလာက္ အာဏာရွင္ေအာက္မွာေနခဲ႔တဲ႔
ျပည္သူေတြဟာတိမ္ေတြလို အေရာင္အမ်ိဳးမ်ိဳးေျပာင္းျပီး လွည့္စားေနတဲ႔ ၾကံ႔ဖြတ္မာယာကို မရိပ္စားမိဖူး။

တရုတ္ကို ေက်းဇူးဆပ္ေနတဲ႔ ဓားျပအစိုးရဆီက ဒီမိုကေရစီ မုန္႔စိမ္းေပါင္း အလကားရလိမ့္မယ္လို႔ပဲထင္ေနတယ္။ တက်ပ္ဖိုးမရလည္း တမတ္ဖိုး ယူမယ္ဆိုတဲ႔ အီးယူနဲ႔ အေမရိကားကလည္း အေျခအေနအားလံုးမသိခ်င္ေယာင္ေဆာင္ျပီးဆန္ရွင္(စီးပြားပိတ္ဆို႔မႈ) တခ်ိဳ႔ဖြင္႔ရင္း လက္ေခါက္မႈတ္ေပးတယ္။

မေန႔ တေန႔ကေတာ့ ရွမ္းျပည္ေျမာက္ပိုင္း ျမိဳ႔ေတာ္ လားရိႈးမွာေတာေၾကာင္အုပ္ေတြျပိဳဆင္းတယ္။တရုတ္ျပည္နဲ႔ ကုန္စည္ကူးသန္းရာမွာ အေရးပါတဲ႔ ကုန္သြယ္ေရးျမိဳ႕ေလးဟာ မီးထေတာက္ျပီးေျခာက္ျခားေနတယ္။ ဒီကေန႔ထိ အၾကမ္းဖက္ေတြကို အေရးယူတာမၾကားမိဖူး။

ဒီမိုကေရစီလို႕ေအာ္ရတဲ႔အခါ ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးနဲ႔ ဖြားဖက္ေတာ္ျပည္တြင္းစစ္ၾကီးကိုရပ္ပစ္ရမယ္။ ဒါေတာင္ ေခါင္းမာျပီး အယံုအၾကည္ နည္းတဲ႔ ကခ်င္နဲ႔ အခုထိ နိုင္ငံေရးေစ်းဆစ္တံုး။ ဘာဘဲျဖစ္ျဖစ္ တပ္မေတာ္ ဟာ အရင္ကလို စစ္မ်က္နွာ မ်ားမ်ားမဖြင္႔ရဲဘူး။ ဆိုပါစို႔ ျပည္တြင္းစစ္ျငိမ္းရင္စစ္တပ္ကိုေလွ်ာ့ခ်ရေတာ့မယ္။ လူဦးေရတင္မက ဘတ္ဂ်က္ပါေလွ်ာ့ခ်ရေတာ့မယ္။ ပိုဆိုးတာက ရာစုနွစ္တ၀က္ေလာက္ လက္နက္ၾသဇာနဲ႔ ဘုန္းမီးေနလေတာက္ျပခဲ႔တဲ႔ စစ္ေခါင္းေဆာင္ေတြ စားခြက္အေပ်ာက္မခံခ်င္တာပဲျဖစ္တယ္။

သူတို႔အပိုင္စီးထားတဲ႔ ဦးပိုင္လို ကုမၼဏီေတြ၊ ေျမယာေတြ၊ အေဆာက္အဦးနဲ႔ သယံဇာတ အရင္းအျမစ္ေတြဟာပီျပင္တဲ႔ ဒီမိုကေရစီ စနစ္နဲ႔ သဟဇာတ မျဖစ္ဘူး။ ျပည္သ႔ူပိုင္ဆိုင္မႈကို အရင္ပံုစံအတိုင္းလက္၀ါးၾကီးအုပ္လို႔ မရဘူး။ ဥစၥာဓနပိုင္ဆိုင္မႈေတြ ခဲြေ၀ေပးရေတာ့မယ္။ တပ္မေတာ္သားေတြနဲ႔ သူတို႔မိသားစုေတြ စား၀တ္ေနေရးဖူလံုေအာင္မလုပ္နိုင္ရင္ ကိုယ့္တပ္ ကိုယ့္ျပန္နင္းလိမ့္မယ္။ ျပီးေတာ့ က်ဆင္းေနတဲ႔ တပ္မေတာ္ ဂုဏ္သိကၡာနဲ႔ လူထုရဲ႔ ယံုၾကည္မႈပ်က္ျပားေနတာကို ျပန္တည္ေဆာက္ဖို႔ က်ိဳးစားရမယ္။

သိတဲ႔အတိုင္းစစ္ေခါင္းေဆာင္တခ်ိဳ႔ဟာသူတို႔တသက္ ေပါ၊ ေခ်ာင္၊ ေကာင္းေတြပဲအေခ်ာင္နိႈက္လာတာဆိုေတာ့ ေစတနာအမွန္နဲ႔ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကိုအားမထုတ္ပဲ သူတို႔ စိတ္ထက္သန္တဲ႔ အဓိကရုဏ္းေတြကေန အျမတ္ထုတ္ဖို႔ ၾကံတယ္။

တခ်ိန္က စြမ္းအားရွင္ လူရမ္းကားေတြနဲ႔ နိုင္ငံအနွံ႔ အခ်က္အျခာက်ရာေနရာေတြမွာ လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရး အဓိကရုဏ္းေတြ အကြက္က်က် ဖန္တီးတယ္။ နဂိုရိွျပီးသား တည္ျငိမ္မႈေတြကိုစိတ္ၾကိဳက္ ဖ်က္ဆီး လိုက္ေတာ့ ျမိဳ႔ခံျပည္သူေတြ အားကိုးရာမဲ႔ စိတ္ဓာတ္ေျခာက္ျခားကုန္တယ္။ အသက္အိုးအိမ္စည္းစိမ္လံုျခံဳေရး ဆိုတဲ႔ အာဏာရွင္ေတြရဲ႔ လက္သံုးစကား ကို အေၾကာ္သည္ လက္သုတ္လိုျပန္ေဖာ္ထုတ္တယ္။ ျပည္သူေတြက တပ္မေတာ္ကို ေက်းဇူးရွင္လို အားကိုးေအာင္ျဖတ္လမ္းနည္းနဲ႔လုပ္တယ္။

လာမဲ႔၂နွစ္အတြင္း ေရြးေကာက္ပဲြတခုကို လုပ္ေပးရေတာ့မယ္။ တသက္လံုးက ေျဖာင့္မတ္မွန္ကန္တဲ႔စိတ္နဲ႔ အာဏာယူရဲသူေတြမဟုတ္ေတာ့ ဒီတခ်ီ ၾကံ႔ဖြတ္ကဲြမယ္လို႔ ျပည္သူကသိထားတယ္။ အဲဒီေတာ့ေအာက္လမ္းနည္းသံုးျပီး စည္းရံုးတယ္။

ျမန္မာျပည္မွာ အခုလို ဘာသာေရးပဋိပကၡေတြ အစပ်ိဳးေနတာ ရည္ရြယ္ခ်က္ၾကီးၾကီးေတာ့ရိွပံုရတယ္။ တပ္မေတာ္ကို လူေတြပိုမိုအားကိုး ယံုၾကည္ဖို႔တင္မကပဲ အတိုက္အခံေတြရဲ႔ အားကိုပါျဖိဳခဲြခ်င္တာလည္း ပါနိုင္တယ္။ ဒီထက္ပိုျပီး စိုးရိမ္ရတာက ျမန္မာျပည္က ဗုဒၵဘာသာ အစြန္းေရာက္ေတြနဲ႔မူစလင္ေတြ ထိတ္တိုက္ေတြ႔မႈေတြက ျပင္ပကမၻာအထိ မ်က္ေစ့ေနာက္စရာျဖစ္လာမွာကိုပါ။ အစြန္းေရာက္မူစလင္ အၾကမ္းဖက္မႈကလည္း ကမၻာ ျမိဳ႕ၾကီးတခ်ိဳ႔မွာ ျခိမ္းေျခာက္လာတယ္။ ဘာသာေရးအစြန္းေရာက္ေတြရဲ႔တိုက္ခိုက္မႈေတြ ကို ကမၻာ့ျပည္သူေတြက ဆန္႔က်င္လာတယ္။ ျမန္မာျပည္သူေတြမွာ ဘာအကာအကြယ္မွမရိွပါဘူး။ ဘာလံုျခံဳေရးစနစ္မွလည္း မရိွေသးဘူး။ တခ်ိန္တံုးကလည္း ဗံုးတလံုးကဲြျပီဆို၊အျပစ္မရိွသူေတြပဲ ေသေၾကခဲ႔တယ္။ ဒုကၡေရာက္ခဲ႔တယ္။ မဲမဲျမင္ရာအကုန္ဖမ္း၊ စြတ္စဲြေထာင္ခ်ခဲ႔တယ္။ေနာက္လည္း ဒီလိုပဲ ျဖစ္လာမွာပါ။ ယုဇနပလာဇာ ဗံုးကဲြမႈ လက္ခ်က္ေတာင္ ဖမ္းမမိေသးပါဘူး။တိုင္းျပည္က မတည္ျငိမ္ရင္ ျပည္သူေတြပဲ နစ္နာတယ္။

တခုေတာ့ သတိထားရမယ္၊ က်ေနာ္တို႔နိုင္ငံလို စပ္ကူးမတ္ကူး၊ မတည္မျငိမ္ျဖစ္ေနတဲ႔ နိုင္ငံဟာ ျပင္ပအင္အားၾကီးနိုင္ငံေတြရဲ႔ အစမ္းသပ္ခံမျဖစ္ဖို႔ပါပဲ။ တပါးနိုင္ငံေတြက သူတို႔ေတြ႔ရိွထားတဲ႔ နည္းလမ္းသစ္ေတြကို ဒီနိုင္ငံမွာလာျပီးအသံုးခ်တဲ႔ ေလ့က်င့္ကြင္းတခုလည္း အသံုးခ်နိုင္တယ္။ ပဋိပကၡေတြ ေျဖရွင္းတဲ႔နည္းလမ္းဟာအဆင္မသင္႔ ဂြင္မတည္႔ရင္ ပဋိပကၡကို အားေပးရာ ေရာက္သြားနိုင္တယ္။

အခုဆိုရင္ ျမန္မာျပည္ဟာနိုင္ငံတကာအစံုစံုက မ်က္နွာဖံုးစြပ္ အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ကိုယ့္အက်ိဳးစီးပြားနဲ႔ကိုယ္ ေျခရႈတ္ေနတာပါ။ျပည္ပက NGO အဖဲြ႔တခ်ိဳ႔ဟာ အခုလို လူမ်ိဳးေရး ဘာသာေရးအၾကမ္းဖက္မႈေတြကို စံနစ္တက်မွတ္တမ္းယူ ထားတယ္။ နိုင္ငံတကာကို အစီရင္ခံစာေတြေရးပ႔ိုျပီး ဖိအားေပးေနတာေတြရိွတယ္။ တိတ္တဆိတ္ အေရးယူေနတာေတြရိွတယ္။

အဲဒီအခ်ိန္က်မွ ျပည္တြင္းေရးမွာ ၀င္ရႈတ္ေနတယ္ဗ်ိဳ႔လို႔ ထပ္ျပီးေအာ္အံုး မွာလား။ ဒီအရာကိုလြယ္လြယ္နဲ႔တားမရပါ။ ျပည္သူေတြ အျမင္မက်ယ္ရင္၊ အေတြးအေခၚက်ဥ္းေျမာင္းရင္ အႏၱရာယ္ဟာလက္တကမ္းမွာပဲ။ ကိုယ့္ဘက္ကေျခက်ံြရင္ ျပန္နႈတ္ရခက္ကုန္မယ္။ အပ္နဲ႔ မထြင္းခဲ႔လို ပုဆိန္နဲ႔ ေပါက္ရမဲ႔ကိန္းကိုက်ေနာ္တို႔လည္း လက္ခံမွာမဟုတ္ဘူး။
ေကာက္က်စ္တဲ႔ အစိုးရကလည္း ထပ္ခါထပ္ခါ တပ္မေတာ္ကိုခုတုံုးလုပ္ျပီး ၾသဇာတည္ေဆာက္လာအံုးမယ္။ ဒါဆို ေရွ႔ကို ခ်ီတဲ႔ ဒီမိုကေရစီမဟုတ္ေတာ့ဘူး။

အရင္ကေတာ့ ျပည္သူေတြကို သံဒုတ္နဲ႔ ရိုက္တယ္။

ကဲြတယ္၊ နာတယ္။

အခုေတာ့ သံဒုတ္ကို ရာဘာစြပ္ျပီးရိုက္ေနတယ္။ ဒဏ္ရာမေပၚတာပဲ ရိွတယ္။

ကဲြတယ္၊ နာတယ္။

အတူတူပါပဲ။


ကိုညိဳ(ေအာ္စလို)။


အပိုင္း(၁)

ကၽြန္ေတာ္တို႔ ၂၁ရာစုအတြင္း ဖြဲ႔စည္းရတဲ့ ေက်ာင္းသားသမဂၢေတြမွာ အေတြးအေခၚအရ အႀကီးအက်ယ္ အျငင္း ပြားေနရတဲ့ ျပႆနာတစ္ခု ရွိတယ္။ သမဂၢ နဲ႔ ပရဟိတအဖြဲ႔ မကြဲျပားတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ မျပတ္မသား မရွင္းမလင္း ေျပာဆိုလုပ္ကိုင္ေနတာေတြကို အျမဲမျပတ္ ေတြ႔ၾကံဳေနရတာပဲ။ သမဂၢျပင္ပက (သမဂၢ၀င္မဟုတ္တဲ့) ေက်ာင္းသားေတြ မသိၾကတာဆိုရင္ သမဂၢစည္း႐ံုးေရး မေအာင္မျမင္ ျဖစ္တာပဲ အက်ိဳးဆက္ရွိေပမယ့္ ကိုယ့္သမဂၢထဲက အဖြဲ႔၀င္ေတြ မကြဲ ျပားတာ လုပ္ဟန္ေရာယွက္တာက အဖြဲ႔အစည္းတြင္း စည္း႐ံုးေရးကိုပါ ထိခိုက္ေစပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ ႏုိင္ငံဟာ ၁၉၆၂ ကေန ၂၀၁၂ အထိ အႏွစ္ (၅၀)လံုးလံုး အသင္းအပင္း လြတ္လပ္စြာ ဖြဲ႔စည္းခြင့္ ကို ပိတ္ပင္ ဖိႏွိပ္ထားတဲ့ ဥပေဒေအာက္မွာ က်ေရာက္ခဲ့ပါတယ္။ ယခုထိလည္း ဤဥပေဒ ကို ပယ္ဖ်က္ျခင္း မရွိေသးပါ။ ဒါေပ မယ့္ ၂၀၁၂ ဇန္န၀ါရီမွ စၿပီး ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဗမာႏုိင္ငံလံုးဆိုင္ရာေက်ာင္းသားသမဂၢမ်ားအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ ကို ရဲရဲတင္းတင္း ျပန္လည္ တည္ေဆာက္ခဲ့ၾကတယ္။ အရင္ကာလတုန္းက သမဂၢဖြဲ႕ခ်င္ၾကတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြဟာ မိမိတို႔ ဆႏၵေတြကို ၿမိဳသိပ္ၿပီး တစံုတရာ ျပႆနာမျဖစ္ႏုိင္တဲ့ ပရဟိတအဖြဲ႔ေလးေတြသာ တည္ေထာင္ၾကရတာျဖစ္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကေတာ့ အခ်ိန္ ကာလနဲ႔ ေခတ္ေရစီးေၾကာင္းကို သံုးသပ္ၿပီး တေလွ်ာက္လံုး ပိတ္ဆို႔လာတဲ့ တံခါးတစ္ခ်ပ္ကို အားျပင္းျပင္းေဆာင့္တြန္း ဖြင့္လွစ္ခဲ့ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဆိုတဲ့ ေနရာမွာ ၂၀၀၀ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္းကာလ အက်ဥ္းေထာင္ထဲေရာက္ခဲ့ရၿပီး ျပန္လည္လြတ္ေျမာက္လာသူ သမဂၢ(ေျမေအာက္)ေတြကို ဖဲြ႔စည္းခဲ့သူေတြကို ဆိုလိုတာပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ နဲ႔ စိတ္တူ ကိုယ္တူ သမဂၢ လိုလားသူ ေက်ာင္းသားေတြလည္း အစအဆံုး ရင္ေပါင္တန္း ပါ၀င္ခဲ့ပါတယ္။

ဒီလို သမဂၢဖြဲ႔တဲ့ေနရာမွာ ဗကသမ်ားအဖြဲ႔ခ်ဳပ္က အနယ္နယ္အရပ္အရပ္ ေက်ာင္းသားေတြကို လမ္းဖြင့္ၿပီး အတူတူ လက္တြဲခ်ီတက္ၾကဖို႔ စည္း႐ံုးခဲ့ၾကပါတယ္။ စည္း႐ံုးေရး က်ယ္ျပန္႔ဖို႔အတြက္ သမဂၢ ကို စိတ္ပါ၀င္စားသူ ဘယ္ေက်ာင္းသား ကိုမဆို ဆက္သြယ္ခဲ့ပါတယ္။ ယခု ဖြဲ႔စည္းၿပီး (၂၆)ခရိုင္ေသာ ေက်ာင္းသားသမဂၢ မ်ား၊ လူမ်ိဳးစု ေက်ာင္းသားသမဂၢ မ်ား ႏွင့္အတူ မေရမတြက္ႏုိင္ေသာ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားသမဂၢ မ်ားလည္း ဗကသမ်ားအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ နဲ႔ လာေရာက္ ခ်ိတ္ဆက္ ပူးေပါင္းၾကတာ အားရ၀မ္းသာစရာ ေကာင္းလွပါတယ္။ “လူသာလာပါ ျပႆနာယူမလာပါ” နဲ႔ ဆိုတဲ့ စာတမ္းေတြကို လက္ဘက္ရည္ဆိုင္၊ စားေသာက္ဆိုင္ေတြမွာ ကပ္ထားတာ ေတြ႔တိုင္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရင္ဆိုင္ၾကံုေတြ႔ေနရတဲ့ အျဖစ္ အပ်က္မ်ားကို ရည္ညႊန္းေနသလား ေတြးမိပါတယ္။ အဖြဲ႔၀င္အျဖစ္ ကူးေျပာင္းလာသူ ပရဟိတ အဖြဲ႔၀င္ေဟာင္းအခ်ိဳ႕ဟာ လူသာမက အေတြးအေခၚ ျပႆနာတစ္ရပ္ကိုပါ သယ္ေဆာင္လာၾကပါတယ္။ ဒါကေတာ့ သမဂၢကို ပရဟိတအဖြဲ႔ အစည္းႀကီး တစ္ခုလို႔ ျမင္ၿပီး ပရဟိတဆန္တဲ့ အေတြးအေခၚေတြနဲ႔ စည္း႐ံုးလႈပ္ရွားတာပါ။ ၿပီးခဲ့တဲ့ေခတ္ အေျခအေနအရ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ကိုယ္တိုင္ ပရဟိတအဖြဲ႔အစည္း အေျခခံေတြနဲ႔ မကင္းလြတ္ခဲ့ၾကပါ။ ကၽြန္ေတာ္ဆိုရင္ ပညာေရးအဓိက ထားတဲ့ သင္တန္းေပးေရး၊ စာဖတ္၀ိုင္းျပုလုပ္ေရး၊ စကားရည္လုေဆြးေႏြးပြဲ ျပဳလုပ္ေရး ပရဟိတအဖြဲ႔ တစ္ခုမွာ ေစတနာ့ ၀န္ထမ္းလည္းလုပ္၊ တက္ၾကြစြာ ပါ၀င္ေဆြးေႏြးသူလည္း လုပ္ခဲ့ရသူပါ။ သမဂၢ ကို စတင္ တည္ေထာင္ခ်ိန္မွာေတာ့ သမဂၢ ရဲ့ ဖြဲ႔စည္းပံု၊ သမဂၢ ရဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္၊ လုပ္ငန္းစဥ္၊ အစဥ္အလာ၊ စည္းမ်ဥ္းေတြကို က်က်နန ေလ့လာၿပီး အေကာင္ အထည္ ေဖာ္ခဲ့ပါတယ္။ စစခ်င္းလုပ္ခါစကထက္ အခ်ိန္ၾကာလာသည္ႏွင့္အမွ် ပိုမိုပံုစံက်ေသာ သမဂၢကို ရရွိလာမွာ ျဖစ္ပါ တယ္

အခု အေတြးအေခၚျပႆနာကို ထုတ္ေဖာ္ ေရးရတာ သမဂၢ နဲ႔ ပရဟိတ ေသေသခ်ာခ်ာ မကြဲျပားေသးတဲ့ ရဲေဘာ္ ေတြကို အျပစ္တင္ ႏွိမ့္ခ်လိုတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ ရွိလို႔မဟုတ္ပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ထက္ ပိုမို အခြင့္အေရးသာတဲ့ ရဲေဘာ္ေတြကို အေတြးအျမင္ ျပတ္သားရွင္းလင္းေအာင္ ေ၀ဖန္အၾကံေပးလိုျခင္းသာ ျဖစ္ပါတယ္။

အပိုင္း (၂)

သမဂၢ၏ လုပ္ငန္းတာ၀န္မ်ားကို အႏွစ္ခ်ဳပ္ယူရင္ လူမႈေရး၊ ပညာေရး ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး တာ၀န္မ်ား ဟူ၍ က႑(၃)ခု ရပါတယ္။ အဂၤလိပ္လိုေျပာရင္ “social, academic and political activities”မ်ားဟု ေျပာရပါမည္။ ပရဟိတ အဖြဲ႔အစည္း ေတြရဲ့ သေဘာေျပာရရင္ေတာ့ လူမႈေရး လုပ္ငန္းတစ္ခုကိုသာ ပိုပိုသာသာ လုပ္ၾကေလ့ရွိၿပီး တခါတရံ ပညာေရး ႏွင့္ ဆက္စပ္ေသာ လူမႈေရးအေထာက္အကူျပဳသည္ ကိုလည္း ေတြ႔ရပါတယ္။ သို႔ေပမယ့္ ပရဟိတ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားဟာ ႏိုင္ငံေရး လုပ္ငန္းမ်ားကို လုပ္ေလ့မရွိၾကပါ။ ဒါဟာ သမဂၢ နဲ႔ ပရဟိတ အေျခခံ ကြဲျပားျခားနားခ်က္ တစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။

ပရဟိတ အဖြဲ႔အစည္းေတြမွာ ကိုယ့္အဖြဲ႔အစည္းရဲ့ ကူညီႏုိင္မႈေဘာင္ (သို႔) ပစ္မွတ္ျပဳ လူ႔အလႊာ တစ္ခုခု ထားရွိ ပါတယ္။ ဥပမာ- မိဘမဲ့ေဂဟာက မိဘမဲ့ကေလးမ်ားကိုသာ ကူညီျခင္း၊ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးေက်ာင္းကလည္း ဆင္းရဲ ႏြမ္းပါးေသာ ကေလးငယ္မ်ားကိုသာ ပညာသင္ေပးျခင္း၊ HIV/AIDS ေ၀ဒနာရွင္မ်ား ျပဳစုေစာင့္ေရွာက္ေရး ေဂဟာ မ်ားက ယင္းေ၀ဒနာသည္ မ်ားကို လက္ခံေစာင့္ေရွာက္ျခင္း။ သမဂၢ မ်ားမွာေတာ့ ကိုယ့္လူတန္းစား၊ ကိုယ့္လူ႔အလႊာရဲ့ အေရးေတြကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ေဆာင္ရြက္႐ံုတင္မက ပိုမိုနက္႐ိႈင္း က်ယ္၀န္းတဲ့ ေသြးစည္းညီညြတ္မႈကို တည္ေဆာက္ ရပါတယ္။ ျပည္သူလူထုတစ္ရပ္လံုးရဲ့ အက်ိဳးစီးပြားအထိ ထည့္သြင္းစဥ္းစားရပါတယ္။ ဥပမာ- ေက်ာင္းသားသမဂၢ ေတြက လယ္သမား၊ အလုပ္သမားေတြရဲ့ လႈပ္ရွားမႈေတြမွာ ၀န္းရံပါ၀င္တာ၊ ျပည္သူလူထုႀကီးရဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လႈပ္ရွားမႈ ေတြမွာ ပါ၀င္လႈပ္ရွား၀န္းရံတာ၊ ျပည္သူလူထုႀကီးရဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလႈပ္ရွားမႈ ေတြမွာ ပူးေပါင္းပါ၀င္တာေတြ လုပ္ၾကပါတယ္။ ဆိုလို ခ်င္တာက ပရဟိတရဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္က ကိုယ္ျပဳစုျခင္းခံရသူေတြ ႏွလံုးစိတ္၀မ္း ေအးခ်မ္းဖို႔သာ ျဖစ္ၿပီး သမဂၢရဲ့ ရည္ရြယ္ ခ်က္ကေတာ့ ကိုယ္စားျပဳတဲ့ လူ႔အလႊာနဲ႔လူတန္းစားေတြရဲ့ အခြင့္အေရးကို အခိုင္အမာ ခုခံကာကြယ္ဖို႔သာ ျဖစ္တယ္။ ဗမာႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာေက်ာင္းသားသမဂၢမ်ားအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ အေနနဲ႔ စတင္ တည္ေထာင္ကတည္းက သာမန္ လူမႈကူညီေရး အဖြဲ႔ အစည္း ပံုစံသက္သက္ ရပ္တည္ခဲ့ျခင္း မရွိပါဘူး။ က်ယ္ျပန္႔တဲ့ စည္း႐ံုးေရး၊ တိုးတက္တဲ့ အျမင္၊ ေရွ႕တန္းေရာက္ တဲ့ တက္ၾကြမႈေတြကို အေျခခံၿပီး အမ်ိဳးသားေရး၊ ဒီမိုကေရစီအေရး၊ ဒီမိုကေရစီပညာေရး၊ ေက်ာင္းသားထု အခြင့္အေရး ကာကြယ္ေရး၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး စတဲ့ မူ၀ါဒ(၅)ခ်က္ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ခဲ့တာပါ။ တိုင္းျပည္ခ်စ္စိတ္နဲ႔ လြတ္လပ္ေရး ရေအာင္ တိုက္ယူခဲ့တယ္။ လြတ္လပ္ေရး တည္တံ့ခိုိင္ၿမဲေအာင္ ႀကိဳးစားတယ္။ လြတ္လပ္ေရး မဆံုး႐ံႈးသြားေအာင္လည္း ကာကြယ္တယ္။ ဒါေတြဟာ ဗကသ ႀကိဳးပမ္းခဲ့တဲ့ အမ်ိဳးသားေရး တာ၀န္ေတြပါပဲ။

ျပည္သူေတြရဲ့ လြတ္လပ္ပိုင္ခြင့္၊ ကိုယ့္ၾကမၼာကိုယ္ ဖန္တီးခြင့္ကို ထိပါးေႏွာင့္ယွက္လာတဲ့ အာဏာရွင္္ အစိုးရ အဆက္ဆက္ကိုလည္း ဗကသ က တပ္ဦးအခန္းက႑ယူၿပီး ဆန္႔က်င္တိုက္ပြဲ၀င္ခဲ့ပါတယ္။ နယ္ခ်ဲ႕ေခတ္၊ဖက္ဆစ္ေခတ္၊ စစ္အာဏာရွင္ ေခတ္ေတြမွာ ပရဟိတ ဆန္ဆန္ အလုပ္ေတြပဲ လုပ္ေနမယ္ဆိုရင္ ဗကသမ်ားအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ ဟာ ျပည္သူခ်စ္တဲ့ ေက်ာင္းသားသမဂၢ ျဖစ္မလာေတာ့ဘဲ အာဏာရွင္ေတြအလိုက် လက္ေ၀ခံ ေက်ာင္္းသားသမဂၢ တစ္ခုသာ ျဖစ္ေနေတာ့မွာ ပါ။ မတရား အုပ္စိုးသူေတြကို ဘာဖိအားမွ မေပးႏိုင္ဘူးဆိုရင္ သမဂၢဆိုတဲ့ ဂုဏ္ပုဒ္နဲ႔ ေက်ာင္းသားလႊတ္ေတာ္ဆိုတဲ့ ၀ိေသသ ကို ေနာက္ေဖးလမ္းၾကားသာ ပို႔ထားရေတာ့မွာပါ။

ေနာက္ထပ္ ေျပာခ်င္တာက ေက်ာင္းသားေတြမွာ မူလတာ၀န္ေတြ ရွိပါတယ္။

(၁) ပညာသင္ယူျခင္း

(၂) သုေတသနျပဳေလ့လာျခင္း

(၃) ေက်ာင္းတြင္း လႈပ္ရွားမႈမ်ားတြင္ တက္ၾကြစြာပါ၀င္ျခင္း

(ဥပမာ- စကားရည္လုပြဲမ်ား၊ စာစီစာကံုးျပိဳင္ပြဲမ်ား၊ ေဟာေျပာပြဲမ်ား)

(၄) ကစားခုန္စား ေလ့က်င့္ယွဥ္ၿပိဳင္ျခင္း

(၅) အမ်ိဳးသား ယဥ္ေက်းမႈ၊ တုိင္းရင္းသား ယဥ္ေက်းမႈမ်ားကို ေလ့လာျခင္း

(၆)ေက်ာင္းသား ညီညြတ္ေရး တည္ေဆာက္ျခင္း

(၇) ေက်ာင္းသားသမဂၢမ်ားတြင္ ပါ၀င္လႈပ္ရွားျခင္း

(၈) ပညာေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈတြင္ ပါ၀င္အၾကံျပဳျခင္း စသည္တို႔က အဓိက တာ၀န္ႀကီးမ်ား ျဖစ္ပါတယ္။ မိမိ ၀ါႆနာႏွင့္ ေစတနာအေလ်ာက္ ေခတ္တေလွ်ာက္လံုး ေက်ာင္းတြင္း ဖြဲ႔စည္းခြင့္ရတဲ့ ပရဟိတအဖြဲ႔ေတြ အားလံုးဟာ ႏိုင္ငံေရး ကင္းရွင္းရပါမယ္။ ႏုိင္ငံေရးအရ ဖြဲ႔စည္းထားတဲ့ အသင္းအဖြဲ႔ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ျခင္း မရွိပါဘူးလို႔ ၀န္ခံကတိ ျပဳၿပီးမွ ဖြဲ႔ခြင့္ရၾကတာပါ။ အဲ့ဒီလို ဖြဲ႔စည္းထားရလို႔ ဒီေန႔ေခတ္ သမဂၢေတြ ေပၚလာခ်ိန္မွာ ပရဟိတ အဖြဲ႔တိုင္း သမဂၢ နဲ႔ မပူးေပါင္း ႏုိင္ၾကတဲ့ ေျခခ်ဳပ္စည္းမ်ဥ္း ရွိေနၾကပါတယ္။ တခ်ိဳ႕တေလသာ အရဲစြန္႔ၿပီး သမဂၢထဲ ၀င္ေရာက္လာၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကို ၾကည့္ျခင္း အားျဖင့္ မလြတ္လပ္မႈေတြ တကၠသိုလ္ရင္ျပင္ထဲ ကိန္းေအာင္းဆဲပဲလို႔ ျမင္ပါတယ္။ အေၾကာက္တရား ေတြ တကၠသိုလ္မုခ္ဦးေအာက္ ျဖတ္သန္းဆဲပဲလို႔ ျမင္ပါတယ္။ ေသြးခြဲအုပ္ခ်ဳပ္မႈေတြ တကၠသိုလ္အေဆာက္အဦေတြထဲ ႀကီးစိုးေနဆဲလို႔ သတ္မွတ္ရပါမယ္။

အပိုင္း(၃)

ဒီကေန႔ ဗမာျပည္မွာ အကန္႔အသတ္မ်ားစြာ ခ်ဳပ္ခ်ယ္မႈမ်ားစြာကေန လံုး၀ဥဳသံု လြတ္လပ္သြားတဲ့ တကၠသိုလ္၊ ေကာလိပ္၊ သိပၸံ၊ အေျခခံ၊ သက္ေမြးပညာသင္ေက်ာင္း တစ္ေက်ာင္းမွ် မရွိေသးဘူးဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္ ရဲရဲႀကီး အာမခံၿပီး ေျပာရဲပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လိုခ်င္တဲ့ ဒီမိုကေရစီပညာေရး၊(Academic Freedom)လို႔ ေခၚတဲ့ ပညာေရးလြတ္လပ္ခြင့္ နဲ႔ တကၠသိုလ္/ေက်ာင္းေတြ ကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္ ဆိုတာ ေ၀းလို႔ အစိုးရကေန တကၠသိုလ္/ေက်ာင္းေတြဆီ ပံ့ပိုးေပးရမယ့္ ေထာက္ပံ့ကူညီမႈေတြေတာင္ လံုး၀နီးပါး မရွိတာေတြ႔ရပါတယ္။ ႏိုင္ငံအႏွံ႔အျပား ဖြင့္လွစ္ထားတဲ့ တကၠသိုလ္၊ေကာလိပ္မ်ား ပမာဏ ႀကီးႀကီးမားမား ရွိေပမယ့္ ပညာေရးဘတ္ဂ်က္က ဆင္ပါးစပ္ႏွမ္းပက္ ဆိုသလို ျဖစ္ေနပါတယ္။ ေက်ာင္းသားသမဂၢ ရဲ့ တာ၀န္ဟာ ကိုယ့္သမဂၢ တည္ရွိရာ တကၠသိုလ္အတြက္ ဘတ္ဂ်က္တိုးျမွင့္ေပးဖို႔၊ တစ္ႏုိင္ငံလံုး အတြက္ ပညာေရး ဘတ္ဂ်က္ တိုးျမွင့္ေပးဖို႔ ေတာင္းဆိုရမွာပါ။ အစိုးရက ဒီကိစၥကို တနည္းတဖံု ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းလာေအာင္ အသိေပးၾကဖို႔၊ အေရးဆိုၾကဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ ပရဟိတဆန္ဆန္ စဥ္းစားၿပီး “သူမလုပ္ရင္ ကိုယ္လုပ္မယ္၊ သူ ဘတ္ဂ်က္မထုတ္ရင္ တို႔ အလွဴခံၿပီး ေျဖရွင္းမယ္”ဆိုတဲ့ လုပ္ဟန္အမွားေတြကို စတင္ ေတြ႔ရွိေနရပါၿပီ။ ဘာေၾကာင့္ လုပ္ဟန္မွားသလဲ။ ေျဖရွင္းၾကည္ရေအာင္။

(၁) ေက်ာင္သားမ်ားသည္ မိဘေခၽြးနည္းစာျဖင့္ ေက်ာင္းတက္သူအမ်ားစုျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ေငြေၾကးအခက္အခဲ ရွိသည္။ အလွဴခံတိုင္း မထည္ႏုိင္ပါ။ ေက်ာင္းလခမေပးရေသာ အခမဲ့ပညာေရးစနစ္ျဖစ္လွ်င္ ပိုေကာင္းပါသည္။ အပိုေငြ ေၾကး ေပးရလွ်င္ မသက္သာပါ။ သမဂၢသည္ အမ်ားစုေသာ ေက်ာင္းသားထု သက္သာေခ်ာင္ခ်ိေရးကိုသာ ေဆာင္ရြက္ရ ပါမည္။

(၂) အကယ္၍ အလွဴခံရရွိလာေသာ ေငြေၾကးမ်ားကို သမဂၢ(သို႔)သမဂၢအဖြဲ႔၀င္ တဦးတေယာက္က ကိုင္တြယ္ၿပီး စီမံေဆာင္ရြက္ျခင္းသည္ မသင့္ေလ်ာ္ပါ။ အပိုအလို အျငင္းပြားယိုးစြပ္မႈ ရွိခဲ့ေသာ္ သမဂၢ ၏ ဂုဏ္သိကၡာ စြန္းထင္းႏုိင္ ပါသည္။ ရသံုးေငြ ရွင္းတမ္း ထုတ္ျပန္ေပးႏုိင္သည္ ဆိုေသာ္လည္း ထဲထဲ၀င္၀င္ မသိရွိေသာ ေက်ာင္းသားမ်ား၏ သံသယ ကို အၿပီးတိုင္ မေခ်ဖ်က္ႏုိင္ပါ။

(၃) ေက်ာင္းပရ၀ုဏ္အတြင္းရွိ အေဆာက္အဦ၊ လမ္း၊ အေဆာင္၊ စားေသာက္ဆိုင္(ကင္တဲန္း)၊ အားကစားကြင္း စသည္တို႔သည္ အစိုးရအဖြဲ႔အစည္းပိုင္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အစိုးရမဟုတ္ေသာ ျပင္ပ ပုဂၢလိကမွ တာ၀န္ယူ ျပင္ဆင္ပိုင္ခြင့္ မရွိပါ။ ေက်ာင္းအာဏာပိုင္သာ တုိက္႐ိုက္ သက္ဆုိင္ေသာ အရာျဖစ္ပါသည္။ ေက်ာင္းအာဏာပိုင္ ခြင့္ျပဳခ်က္ရေသာ ကန္ထ႐ိုက္မ်ားသာလွ်င္ ျပင္ဆင္ခြင့္ ရမည္ျဖစ္ပါသည္။

(၄) ေက်ာင္းတြင္း သန္႔ရွင္းမႈရွိေစရန္ အမိႈက္ပံုးမ်ား ထားရွိျခင္း၊ အရိပ္ရေစရန္ သစ္ပင္ပန္းပင္ စိုက္ပ်ိဳးျခင္း၊ ေသာက္ေရဗူးမ်ား ထားရွိျခင္းတြင္ သမဂၢျဖစ္ေစ ပရဟိတ အဖြဲ႔အစည္းျဖစ္ေစ လွဴဒါန္းပိုင္ခြင့္ရွိသည္။ သို႔ေသာ္ မိမိ အဖြဲ႔အ စည္း ရန္ပံုေငြထဲမွသာ ျဖစ္သင့္သည္။ “သူႀကီးဘုရား ရြာသားေကာင္းမႈ” ၀ါဒ မက်င့္သံုးသင့္ပါ။

သမဂၢ ဖြဲ႔စည္းလႈပ္ရွားမႈ ျပန္လည္အသက္၀င္လာသည့္ တစ္ႏွစ္ေက်ာ္ကာလအတြင္းမွာ လုပ္နည္းလုပ္ဟန္မ်ား အသားမက် ျဖစ္ေနသည္မွာ သဘာ၀က်ပါတယ္။ အေတြ႔အၾကံဳသစ္ကို စူးစမ္းရွာေဖြရင္း အေတြ႔အၾကံဳေဟာင္းထဲမွ ဆြဲ ထုတ္လာသည့္ ပံုစံတစ္ခုကို လက္ရွိ အေျခအေနႏွင့္ အတြဲတြဲစပ္တိုင္း မေအာင္ျမင္တတ္ပါ။ ဖိနပ္ႏွင့္မေတာ္ေသာ ဖေႏွာင့္ကို လွီးမပစ္ဘဲ ေတာ္သည့္ ဖိနပ္အသစ္ကို ရွာေဖြေျပာင္းလဲ စီးသင့္သည္ဟု ထင္္ပါသည္။ အယူအဆေဟာင္း အတိုင္း လက္ခံၿပီး မေျပာင္းမလဲ ျပဳလုပ္ျခင္း၊ ကိုယ့္အဖဲြ႔အစည္း တူသူ အခ်င္းခ်င္း မခ်ိတ္ဆက္ မစူးစမ္းျခင္း၊ အျခားေဒသ မ်ားကို ေလ့လာမႈ မရွိျခင္း၊ မိမိေဒသ ထူးျခားခ်က္၊ အားေကာင္းခ်က္မ်ားကို မွန္မွန္ကန္ကန္ ကိုင္တြယ္အသံုးမျပဳႏုိင္ျခင္း တို႔ကို သတိထားေရွာင္ရွားၿပီး ေက်ာင္းသားသမဂၢ ဟူသမွ် ေက်ာင္းသားထုအခြင့္အေရး ကာကြယ္ေရး လုပ္ငန္းမ်ားကို စည္းစနစ္တက် လုပ္ႏုိင္ၾကပါေစလို႔ ျပဳျပင္ေစေသာ ဆႏၵျဖင့္ တိုက္တြန္းလိုက္ရပါတယ္။ ။

ေက်ာ္ကိုကို



ေကအိုင္ေအကခ်င္လြတ္လပ္ေရးတပ္မေတာ္ႏွင့္အစိုးရတို႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတည္ေဆာက္ ရန္ ေဆြးေႏြးေနခ်ိန္ႏွင့္ တိုက္ဆိုင္စြာ ျဖစ္ေပၚေသာ သၽွမ္းျပည္ေျမာက္ပိုင္း လားရွိုးၿမိဳ႕ ပဋိပကၡမွာ မလိုလားအပ္ေသာကိစၥျဖစ္သျဖင့္ ထိုကိစၥ ျဖစ္ေအာင္လွုံ႔ ေဆာ္ သူမ်ားအား ရွုပ္ခ်ေၾကာင္း SNLD သၽွမ္းတိုင္းရင္းသာမ်ား ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ကေျပာပါသည္။

“ေကအိုင္အို နဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရယူဖို႔ ေဆြးေႏြးညႇိႏွိုင္းတဲ့ အခ်ိန္နဲ႔ကိုက္ညီၿပီးဒါကိုျဖစ္ေပၚ ေအာင္ လွုံ႔ေဆာ္သြားတယ္။ ျဖစ္သြား တဲ့ကိစၥအေပၚမွာ က်ေနာ္တို႔စိတ္မေကာင္း ဘူး။ ျဖစ္တဲ့အျဖစ္ အပ်က္အေပၚလဲ က်ေနာ္တို႔ ဘဝင္လဲမက်ဘူး။ အၾကမ္းဖက္ ဆန္ဆန္ျဖစ္ရပ္ဟာ တိုက္ဆိုင္ တာလား တမင္တကာေသြးထိုးလွုံ႔ေဆာ္လို႔ျဖစ္တာလားမသိေပမယ့္ ဘာဘဲျဖစ္ ျဖစ္ မလိုလား အပ္တဲ့ျပႆနာ ျဖစ္တယ္။ ဒါကိုေတာ့ က်ေနာ္တို႔ရွုတ္္ခ်တယ္။ မျဖစ္တဲ့ကိစၥလို႔ဘဲ က်ေနာ္ တို႔ျမင္ ပါတယ္” ဟု ေျပာခြင့္ရ ပုဂၢိဳလ္စိုင္းလိတ္ကေျပာသည္။

ထိုကဲ့သို႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ လုပ္ေနၾကစဥ္ ထိုအျဖစ္အပ်က္မ်ိဳး တစ္ခါမက ျဖစ္ခဲ့ဖူးေၾကာင္း စိုင္းလိတ္က သတိေပးေျပာဆိုလိုက္သည္။

“ဒီလိုအလားတူျဖစ္ပ်က္မ်ိဳးအရင္ကၾကဳံဖူးတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ေတာ္ဝင္ႏွင္းဆီခန္းမမွာ SNLD ကေန ဦးေဆာင္ၿပီးေတာ့မွ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ (သၽွမ္း) ယုံၾကည္မွုတည္ေဆာက္ျခင္းဆိုတဲ့ အခမ္းအနားကို က်င္းပအခ်ိန္မွာဘဲ မုံရြာလက္ပန္းေတာင္း ေတာင္ အေရးအခင္းျဖစ္တယ္။ က်ေနာ္တို႔ လားရွိုး မွာ သၽွမ္း ကယား ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ယုံၾကည္မွုတည္ေဆာက္ျခင္း လုပ္ေနခ်ိန္မွာလဲ မိတၳိလာ လို အေရးအခင္းျဖစ္ခဲ့တယ္။ အခုလဲ ကခ်င္နဲ႔ၿငိမ္းခ်မ္းေရး တည္ ေဆာက္ေနခ်ိန္မွာတဖန္ လား ရွိုးမွာထပ္ေပၚတယ္။ ဝန္ႀကီးဦးေအာင္မင္းက ခုနေျပာတဲ့ ၿငိမ္း ခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္ ၃ ခုလုံး မွာပါဝင္တယ္ေလ။ အဲေတာ့ ၿငိမ္းခ်မ္း ေရးတည္ေဆာက္ေန ခ်ိန္မွာ တဖက္က ေနာက္ေၾကာင္း ျပန္လွည့္ဖို႔မ်ားႀကိဳးစားေနသလားလို႔ ယုံမွားသံသယျဖစ္ စရာ ေကာင္းတယ္။ တကယ္လို႔အဲလို ေနာက္ေၾကာင္း ျပန္လွည့္ဖို႔ လွုံ႔ေဆာ္စည္း႐ုံးေနတာ ဘယ္သူဘဲျဖစ္ျဖစ္က်ေနာ္တို႔ ရွုပ္ခ်ရမွာဘဲ။ ဒါလုံး၀ ရွုပ္ခ်သင့္တယ္” ဟု ဆိုပါသည္။

၎ႏွင့္ပတ္သက္၍ ျပင္ပပေယာဂ ေၾကာင့္ျဖစ္နိုင္ေၾကာင္း ၂၀၁၂ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲဝင္ NLD ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္း စိုင္းျမင့္ေမာင္ ကေျပာသည္။

“ဒီလူေတြ ဒီလိုျဖစ္ေအာင္လုပ္ဖို႔ေခ်ာင္းေနတာ ၾကာလွၿပီ။ က်ေနာ္တို႔သတိထားမိတာ ၁ လ ၂ လ ရွိၿပီဘဲ။ အခုေတာ့ အခြင့္ သာတုန္း သူတို႔လဲ ဝင္ခ်ေတာ့တာ။ က်ေနာ္တို႔ လားရွိုးမွာေန လာတာသက္တမ္း ၆၀ ေက်ာ္မွာ ဒါမ်ိဳးတခါမွမရွိခဲ့ဘူးဘူး၊ သၽွမ္း၊ ဗမာ၊တ႐ုတ္၊ ကုလား ေအးေအးေဆးေဆး နဲ႔ အတူတူေနလာၾကတာဘဲ။ ဒါ ျပင္ပ ပေယာဂ ပါတယ္လို႔ ဘဲျမင္တယ္” လားရွိုး NLD ဥကၠဌ စိုင္းျမင့္ေမာင္ က ေျပာသည္။

အဆိုပါ အဓိက႐ုဏ္းထဲသို႔ လူငယ္မ်ားမပါဝင္ရန္သာ အေရးႀကီးေၾကာင္း လားရွိုးၿမိဳ႕ေန လူငယ္တဦးကေျပာသည္။

လားရွိုးၿမိဳ႕ လက္ရွိအေျခအေနမွာ ယေန႔မနက္ပိုင္း ဘူတာႀကီးတြင္ ရပ္ကြက္တြင္းလူထုႏွင့္ မူစလင္ဘာသာဝင္မ်ားရိုက္ႏွက္ မွုျဖစ္ပြါးခဲ့ၿပီး လူေနအိမ္မ်ား မီးရွို႔မွုျဖစ္ပြါးခဲ့ေသးသည္ဟု အဆိုပါလူငယ္ကေျပာသည္။

တၿမိဳ႕လုံး စစ္တပ္ျဖင့္ လုံျခဳံ ေရးတိုးျမင့္ခ်ထားၿပီး မီးေလာင္ခဲ့ သည့္ဗလီအနီးျဖတ္သန္းသြား လာ ခြင့္ မေပးေၾကာင္း ၿမိဳ႕ေနလူထုတို႔စိုးရိမ္ပူပန္မွုျဖင့္ ေနထိုင္ေန ရေၾကာင္း ေျပာဆိုပါ သည္။

ယမန္ေန႔ ေမလ ၂၈ ရက္ညေန ၄ နာရီက လားရွိုးၿမိဳ႕ရပ္ကြက္ ၈ ၌ ဓါတ္ဆီေရာင္းေသာ နယ္ေၿမ ၁၅ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွူး ၏သမီး မေအးေအးဝင္း (အသက္ ၃၈ ႏွစ္) (ဖခင္ ဦးေမာင္ေမာင္ ဝင္း) အားက်ိဳင္းတုံမွတ္ပုံတင္ကိုင္ေဆာင္သည့္ ကိုေနမင္းက ဓါတ္ဆီျဖင့္ ပက္ျဖန္း၍ မီးရွို႔ခဲ့ ရာမွ ေဒသတြင္းလူထုက မေက်မနပ္ျဖစ္ ကာ ရပ္ကြက္ ၂ ဗလီႏွင့္ မူဆလင္မိဘမဲ့ ခေလးမ်ားေဂ ဟာ၊ လူေနအခန္း ၈ ခန္း၊ တ႐ုတ္အိမ္ ၂ အိမ္၊ ေကာ္ရခါး အိမ္တအိမ္ အား မီးရွို႔ဖ်က္ဆီးခဲ့ သည္။ ထို႔အျပင္ အထင္ကရ မူစလင္ဆိုင္ ႏွင့္ ေနအိမ္ ၁၀ ေက်ာ္လည္း ရိုက္ႏွက္ေဖါက္ခြဲကာ ဖ်က္ဆီးခဲ့သည္။ ထို႔ အတြက္ေၾကာင့္ အေရးေပၚ ဥပေဒ ပုဒ္မ ၁၄၄ (ည ၆ နာရီမွ မနက္ ၆ နာရီအထိ အျပင္မထြက္ရ၊ လူ ၅ ေယာက္ အထက္ အစုအေဝးမျပဳရ ၊ က်ဴးလြန္က အေရးယူျခင္းခံရ) အား အာဏာပိုင္မ်ားက ထုတ္ျပန္ထားေသာေၾကာင့္ ၊ ၿမိဳ႕တြင္းမွာေျခာက္ကပ္လ်က္ရွိၿပီး လားရွိုးေဈး မန္ဆူေဈးတို႔ ပိတ္ထားေၾကာင္း၊ ထို႔အျပင္ ရပ္ကြက္တြင္းရွိေဈးဆိုင္ စားေသာက္ဆိုင္မ်ားပါ မဖြင့္ရဲၾကေၾကာင္းသိရသည္။

သၽွမ္းသံေတာ္ဆင့္

လားရွိုးျမိဳ႕က ပဋိပကၡအတြင္း လူ ၁ ဦးေသဆံုးျပီး ၄ဦး ဒဏ္ရာရတယ္လို့ ေနာက္ဆံုး ဝင္ေရာက္တဲ့သတင္းေတြအရသိရပါတယ္။ အဂၤါေန႕က စတင္ခဲ့တဲ့ ပဋိပကၡဟာ ဗုဒၶဟူးေန႕မနက္ပိုင္းမွာေတာ့ အေျခအေနက အထိုက္ အေလ်ာက္ တည္ျငိမ္ေနျပီး စစ္တပ္နဲ႕ရဲက လံုျခံဳေရး ယူထားတယ္ ဆိုေပမယ့္ ေန႕လည္ပိုင္းမွာေတာ့ တိုက္ခိုက္မႈ တခ်ိဳ႕ ရွိခဲ့ပါတယ္။

ဒီကေန႕ ေန႕လယ္ပိုင္းမွာ ဆိုင္ကယ္ေတြနဲ႕လူစုေဝးေတြဟာ တုတ္ဓါး လက္နက္ေတြကိုင္ေဆာင္ျပီး ျမိဳ႕တြင္းလွည့္လည္ကာ မြတ္ဆလင္ေတြကို ရွာေဖြခဲ့ၾကပါတယ္။ လူအမ်ားစုကေတာ့ ေနအိမ္အျပင္ မထြက္ရဲဘဲ ျဖစ္ေနတယ္လို့ ျမိဳ႕ခံေတြက ေျပာပါတယ္။

ဗုဒၶဟူးေန႕မွာ အစၥလာမ္ ဘာသာေရး စာသင္ေက်ာင္း တစ္ေက်ာင္းနဲ႕ေဈးဆိုင္တဆိုင္လည္း ထပ္မီးရွိဴ႕ဖ်က္ဆီး ခံရတယ္လို႕ ျမန္မာနိုင္ငံရဲတပ္ဖြဲ႕ ေထာက္လွမ္းေရးနဲ့ လံုျခံဳေရးဆိုင္ရာ ဒုတိယ ရဲမႉးႀကီးမင္းေအာင္က ဘီဘီစီကို ေျပာပါတယ္။

ဒါေျကာင့္ နွစ္ရက္အတြင္းဗလီနဲ႕အစၥလမ္ စာသင္ေက်ာင္း ၆လံုးနဲ႕ေဈးဆိုင္ ၁၇ဖ်က္ဆီးတိုက္ခိုက္ခံရတယ္လို့ ရဲမႉးႀကီးကေျပာပါတယ္။ဒီပဋိပကၡဟာ အဂၤါေန႕က မြတ္ဆလင္ တေယာက္က အမ်ိဳးသမီးတစ္ဦးကို ဓါတ္ဆီနဲ႕ပက္ မီးရိႈ႕မႈ ျဖစ္ျပီးေနာက္ စတင္ခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ညပိုင္းမွာ လူေတြက မေၾကမနပ္ ျဖစ္ျပီး ဗလီနဲ့ မြတ္စလင္ မိဘမဲ့ ေက်ာင္းတစ္ခုကို မီးရိႈ႕ခဲ့ၾကပါတယ္။အမ်ိဳးသမီးကို မီးရိႈ႕တဲ့သူဟာ တာခ်ီလိတ္ကေန လားရွိုးမွာ လာေနတဲ့ ေနဝင္း(၄၈ နွစ္)ဆိုသူ ျဖစ္တယ္လို႕အစိုးရက သတင္းထုတ္ျပန္ပါတယ္။ မီးရိႈ႕ခံရသူ မေအးေအးဝင္းဆိုသူ အမ်ိဳးသမီးကေတာ့ ေဆးကုသမႈ ခံယူေနပါတယ္။

ဒီပဋိပကၡကိုသတင္းယူေနတဲ့ ေဒသတြင္းသတင္းေထာက္ ၂ေယာက္ကိုလည္း ဆူပူသူေတြက ရိုက္နွက္ခဲ့တယ္လို့ အလြတ္ သတင္းေထာက္ခြန္ေဇာ္ဦးက ဘီဘီစီကိုေျပာပါတယ္။

ဘီဘီစီ
photo..ခြန္ ဒီးယမ္Faceboook

Author Name

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.